Ştiri

Arhiva 2009  |  Arhiva 2008  |  Arhiva 2007  |  Arhiva 2006

2009.10.05 Az első romániai Madarász Futam

2009 október 10-én a Milvus Csoport Madártani- és Természetvédelmi Egyesület rendezi meg első romániai Madarász Futamot. A verseny helyszíne a „Csapó-radnóti halastavak” Natura2000 természetvédelmi terület lesz. A játék célja egyszerű: a 2-3 fős csapatok közül az kerül ki győztesként, amely a legtöbb madárfajt látja és határozza meg helyesen a túra folyamán.

Feliratkozni és további felvilágosítást kérni a Madarász Futam szervezőjénél, Daróczi J. Szilárdnál lehet a szilard.daroczi@milvus.ro e-mail címen vagy a következő telefonszámokon: 0742-66 40 75 / 0720-53 70 66.

2009.10.01. Európai Madármegfigyelő Napok (EuroBirdwatch) –

2009 október 3-4.

Október első hétvégéje madármegfigyeléssel telik egész Európa szerte. Aki idén csatlakozni kíván ehhez a kezdeményezéshez Kolozsvár környékén, könnyűszerrel megteheti: a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Biológia Karának és a Román Madártani Egyesület kolozsvári irodájának madarászai október 4-én, vasárnap 10-16 óra között szerettel várják a természetbarátokat a gyalui / meleg-szamosi tavakhoz egy könnyed madármegfigyelő kirándulásra. A szervezők távcsöveket, teleszkópokat és madárhatározókat biztosítanak az érdeklődőknek, és szívesen nyújtanak információkat a látható madarak ismertető bélyegeiről. Mivel az őszi vonulás javában zajlik, madarakban nem lesz hiány, reméljük az időjárás is kedvez majd a rendezvénynek.

Érdeklődni a Román Madártani Egyesületnél lehet a 0264-438086 telefonszámon illetve a fenesi.annamaria@gmail.com e-mail címen!

2009.09.24.
Jó hír
: A Román Kormány megbízottjai elismerik a madármonitoring fontosságát a Román Madártani Egyesület és a Milvus Csoport Madár- és Természetvédelmi Egyesület támogatásával. A Mezőgazdasági, Erdészeti és Vidékfejlesztési Minisztérium (MAPDR) egy éven keresztül anyagi támogatást nyújt a két szervezetnek, hogy továbbfejlesszék a „Mindennapi Madaraink Monitoringja” programot. A hosszabb távú cél a mezőgazdasági élőhelyekhez kötődő madárfajok állományváltozásának megfigyelése, az úgynevezett Mezőgazdasági Élőhelyek Madarainak Mutatója (Farmland Bird Index) kiszámításához. Ugyancsak a támogatott terv része három védett madárfaj (haris, kis őrgébics és kék vércse) monitorizálási módszerének kidolgozása, melyek védelme agrár-környezetvédelmi támogatásokon keresztül fog történni. A jelen finanszírozás az önkéntes munkaerő bővítésére és képzésére, egy egyszerű madárfelismerési útmutató elkészítésére, új felmérési négyzetek kijelölésére és a gyűjtött adatok feldolgozására és elemzésére szolgál.

Ez az elismerés kizárólag a monitoring program lelkes önkénteseinek köszönhető, ezúton is köszönjük munkájukat és támogatásukat!

2009.07.22: Megjelent az „Európa gyakori madarainak állapota 2008-ban” kiadvány

Az évente megjelenő kiadvány idén 21 országból, 1980 és 2006 között gyűjtött adatokat felhasználva mutatja be az Európában fészkelő gyakori madarak populációs trendjeit. A tanulmányozott 135 madárfaj közül 37 faj állománya mutat növekvő tendenciát, míg összesen 55 fajról derült ki, hogy európai állományuk csökkent az utóbbi években, ezek közül 2 faj állománycsökkenése aggasztó. Csupán 14 madárfaj állománynagysága nem változott az utóbbi 26 évben.
      Olvashatunk a rendszeres madárfelmérések fontosságáról és ezek felhasználhatóságáról mind a tudomány, mind a törvényhozás terén. A kiadvány igényes formát kapott, sok jó madárfotóval és érdekes tudnivalóval.
A kiadvány elektronikus változata ingyenesen tölthető a  http://www.ebcc.info/index.php?ID=375 címről.

2009.07.16: A
z éves madárfelmérésre kiszabott időszak jócskán letelt, önkéntes-felkészítő táborainkon is túl vagyunk már, ezért a "Mindennapi Madaraink Monitoringja" program önkénteseinek csak nagyon kevés dolguk van hátra ezen a nyáron:

1. Beküldeni a kitöltött terepnaplókat (kérjük, hogy ne felejtsék el csatolni a Fajfelismerési adatlapot és a Megfigyelési pont kiválasztó adatlapot is, ha új felvételezőről, új négyzetről van szó, vagy ha változások történtek) a következő címre:
         Societatea Ornitologi
că Română, Cluj

Monitorizarea Păsărilor Comune

OP 7, CP 18

400370 Cluj-Napoca

2. Fehér gólya (Ciconia ciconia) felmérés. Ha ismeretük van gólyafészkekről, kérjük, küldjék el nekünk a fészkekre vonatkozó adatokat, kitöltvén az innen letölthető űrlapot (román nyelvű). A gólya-felmérés legalkalmasabb időpontja július, mert ekkorra a fiókák már nagyok. További részletekért, kérjük, látogassanak a http://www.ciconia.ro honlapra.

Köszönjük az együttműködést, szép nyarat kívánunk Mindenkinek!

2009.06.23: 2009. június. 26-28, Túrterebes (Szatmár megye) A „Mindennapi Madaraink Monitoringja” program önkéntes-felkészítő találkozója

Egy újabb önkéntes-felkészítő találkozót szervezünk a Szatmár megyei Túrterebesen, a Túrmenti Természetvédelmi Területen, június utolsó hétvégéjén.
Ahogy már megszoktuk, a találkozó programja elméleti képzést (a program és a monitoring módszerek ismertetése, nehezen felismerhető madarak bemutatása) és gyakorlati útmutatót (a módszerek alkalmazása terepen) tartalmaz. A korábbi találkozón nagyon sikeresnek bizonyult madaras vetélkedőt is megismételjük, Daróczi Szilárd irányításával. A részletes programot innen lehet letölteni
.
Részvételi szándékukat, kérjük, mihamarabb jelezzék az alábbi elérhetőségek egyikén:
Fenesi Annamária (e-mail: fenesi.annamaria@gmail.com, tel: 0264 438086, 0744 916952);
Szabó D. Zoltán (e-mail: szabodz@gmail.com, tel: 0745 590082).

2009.06.03.: Összefoglaló a Szenéte-i önkéntes-felkészítő találkozóról

Május utolsó hétvégéjén (29-31) tartottuk az idei első önkéntes-felkészítő találkozót a Hargita megyei Szenétén. Összesen 18 lelkes madarász gyűlt össze az Apáthy István Egyesület kényelmes kutatóházában, ahol a résztvevők elméletben és gyakorlatban is megismerkedtek a monitoring program módszereivel. Bár az időjárás nem volt kedvező, ugyanis hideg volt és esett, jó időzítéssel és kis programátszervezéssel azért látnivalókban gazdag, és többnyire száraz sétákat tettünk a környéken. Sokan látták és még többen hallották a karmazsinpirókot (Carpodacus erythrinus), de közelről láttunk kígyászölyvet (Circaetus gallicus), darázsölyvet (Pernis apivorus), békászósast (Aquila pomarina), fekete harkályt (Dryocopus martius), harist (Crex crex). A környék pompázott a tavaszi virágoktól: zergeboglár, kosborok, rezes hölgymál, kétlevelű sarkvirág, kígyógyökerű keserűfű, szúnyoglábú bibircsvirág, harangláb és így tovább. Az esős órákat a kutatóház kandallója körül töltöttük, az ügyesebbek madárodúkat készítettek, a többiek a határozókat lapozgatták, beszélgettek. A találkozó fénypontja a Daróczi Szilárd által vezetett madaras vetélkedő volt, melyen mindenki szórakozva tanulta a madárfelismerési bélyegeket.

04.04.2009: A monitoring pontok koordinátáinak feltöltése GPS-készülékekbe
A GPS-készülék segítségével tájékozódó felmérők dolgát megkönnyítendő, minden négyzet pontjainak koordinátáit előkészítettük. Ezeket a koordinátákat, valamint ezek GPS-készülékbe történő feltöltésének módját a "Letöltések" menüpont "Hasznos tanácsok" részében lehet megtalálni és letölteni.

Arhiva 2008  |  Arhiva 2007  |  Arhiva 2006